Btw-aangifte en eigen werk

Korte tijd nadat je een stedenbouwkundige vergunning gekregen hebt, stuurt de btw-administratie je een aangifteformulier. Hierop noteer je de bedragen van alle facturen en de daarop betaalde btw. Via dit formulier zal de fiscus controleren of het door jou betaalde btw-bedrag overeenstemt met de waarde die hij schat op basis van jouw plannen en de in jouw streek geldende prijzen. De btw-aangifte doe je binnen drie maanden nadat het kadastraal inkomen vastgesteld werd.

Wat houdt de btw-aangifte in?

- opsomming van alle kosten
- facturen
- bouwplan
- bestek (lastenboek)
- (eventueel) verklaring dat je bepaalde materialen tegen gunsttarief gekregen hebt (bv. oude dakpannen)
- (eventueel) verklaring van familie die je tijdens de bouw gratis geholpen hebben

Te bewaren documenten

Je bent verplicht om alle documenten in verband met de bouwwerken te bewaren gedurende vijf jaar na het betekenen van het kadastraal inkomen. Bij een eventuele controle moet je deze documenten kunnen voorleggen.
De ambtenaar van de administratie kan er altijd naar vragen. In verband met de aansprakelijkheid van de aannemers is het trouwens raadzaam de facturen nog langer te bewaren.