Nieuw administratief centrum

Historiek

De gemeenteraad en OCMW-raad keurden op 16 februari 2017 de organisatiestructuur, de personeelsformatie van één lokaal bestuur en het principe voor de ontwikkeling van gezamelijk administratief centrum goed.

De bouw van een administratief centrum is een ambitieus project. Het zal een grote impact hebben op onze organisatie maar ook op het centrum van Heist-op-den-Berg en de ruimere omgeving. Daarom werd in 2018 besloten om eerst een ontwikkelingsstrategie en haalbaarheidsstudie te laten opmaken voor de realisatie van dit project.

Traject Vlaamse bouwmeester

Voor de aanstelling van een studiebureau deed Heist-op-den-Berg beroep op de Vlaamse bouwmeester. Aan de hand van een Open Oproep kreeg het lokale bestuur ondersteuning bij de selectie van het juiste bureau. Verschillende inschrijvingen liepen binnen; op 2 mei 2019 werden vier kandidaten geselecteerd die het beste van zichzelf konden geven voor een jury.

Eind 2019 werd het Brusselse bureau VELD verkozen. Voor de haalbaarheidsstudie werken ze samen met Grue, een bureau gevestigd in Parijs. Beide bureaus bevinden zich op het snijvlak tussen architectuur, ruimtelijke planning en landschapsplanning.

De samenwerking met het participatiebureau Osmos vormde ook een zeer belangrijk pluspunt.

Een project in 4 fases

In 2020 startte de haalbaarheidsstudie die in vier fases verloopt. Elke fase wordt teruggekoppeld met de burger en vraagt input van specifieke experts.