Keith Jarrett voor 150 dollar

Op 22 oktober 1988 speelt Keith Jarrett tijdens het derde Belga Jazz Festival een soloconcert in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel. De Amerikaanse pianist begon zijn carrière als lid van Art Blakey’s Jazz Messengers, het Charles Lloyd Quartet en de begeleidingsband van Miles Davis. Eind jaren tachtig heeft hij al bijna vijftig albums onder eigen naam uitgebracht. Een daarvan is de solo dubbelplaat ‘The Köln concert’, nog steeds het best verkochte solo jazzalbum allertijden. Een grote naam, met andere woorden.

Een van de toeschouwers die avond in Brussel is Juul Anthonissen. Na het concert kan hij de pianist nog even spreken. “Hij kreeg 20.000 dollar voor die avond. Ik vroeg hem of hij nog wist dat hij bij ons in de club had gespeeld. ‘Natuurlijk’, zei hij. Dus vroeg ik of hij nog wist hoeveel hij met dat optreden had verdiend. ‘Nee’. ‘Ik was blij dat ik je kon boeken voor 200 dollar’, zei ik. ‘Ik was blij dat je me toen 200 dollar wilde betalen’, antwoordde hij.”

artiestencontract Juul Anthonissen

Uit het archief van Juul blijkt dat hij zelfs nog 50 dollar minder op tafel moest leggen om Jarrett aan het einde van 1969 naar Heist-op-den-Berg te halen. De pianist zet op 6 oktober zijn handtekening onder een contract voor drie sets van telkens een half uur met zijn trio op dinsdag 14 oktober 1969 voor de Hnita Jazzclub. Jarrett toert op dat moment door Europa met bassist August ‘Gus’ Nemeth en drummer Bob Ventrello. Er is namelijk niet voldoende budget om zijn vast trio, bassist Charlie Haden en drummer Paul Motian, de oversteek te laten maken.

De Hnita Jazzclub kondigt voor 14 oktober dan ook “een buitengewoon internationaal jazzconcert” met “een uniek Belgisch optreden (samen met Brussel) van een van de belangrijkste hedendaagse jazzpianisten” aan. Het Brusselse concert in het Théâtre de Poche in het Terkamerenbos wordt gesponsord door een fan van Jarrett: Hergé, de tekenaar van Kuifje. “Uniek Belgisch” mag overigens met een korrel zout genomen worden: twee maanden eerder had Jarrett gespeeld op de laatste dag van Jazz Bilzen en twee maanden later, op 17, 18 en 19 december, is hij te zien in respectievelijk Leuven, Brussel en Antwerpen.

Tijdens dezelfde tournee concerteert Jarrett ook ongeveer twee weken in Le Caméléon in Parijs. Trompettist Miles Davis en zijn vrouw, contrabassist Dave Holland en drummer Jack DeJohnette, Jarretts vroegere collega bij Charles Lloyd, zitten tijdens een van die avonden in het publiek. Tussen de twee sessies heeft Davis een gesprek met de pianist, die nog jamt met Holland en DeJohnette. Begin jaren zeventig is Jarrett een belangrijk onderdeel van het sextet van Miles Davis. Daarna zweert hij de elektrische instrumenten af om een van de meeste bejubelde concertpianisten uit de geschiedenis van de klassieke en de jazzmuziek te worden.

De passage van Keith Jarrett is een van de vele Hnita-verhalen die binnenkort in boekvorm verschijnen bij Davidsfonds. Hou onze website en onze sociale media in de gaten om op de hoogte te blijven.