Wetgeving eenmalige drankverpakkingen

Op 22 maart 2019 keurde de Vlaamse Regering een wijziging van het VLAREMA goed. Het betreft nieuwe regelgeving over het gebruik van cateringmateriaal en eenmalige drankverpakkingen op evenementen en bij overheden. Het gaat over artikel 5.3.12.1. en 5.3.12.2 van het VLAREMA (Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen).

Deze bepaalt het volgende: Vanaf 1 januari 2020 is het op alle evenementen – van schoolfeesten tot grote festivals – verboden om drank te serveren in wegwerpbekertjes, blikjes, drankkartons of petflesjes. Dranken kunnen wel nog aangekocht worden in petflessen, glazen wegwerpflessen of eventueel blik. De drank zelf moet aan de consument geserveerd worden in herbruikbare bekers of in duurzame recipiënten zoals herbruikbaar glazen of porseleinen tassen. Achter de toog/backstage geldt een sorteerverplichting voor deze wegwerpartikelen. Glazen retourflessen of dranken van de tap (voor bieren of via een postmixsysteem ook voor water, frisdranken, wijn en cocktails) zorgen sowieso voor minder afval.

Kiest een organisator er toch voor om wegwerp-recipiënten aan te bieden, dan moet hij die materialenstroom voor 90 procent (en vanaf 2022 voor 95 procent) opnieuw inzamelen ter recyclage – de bewijslast ligt bij de organisator. Jarenlange ervaring en projecten hebben aangetoond dat frontstage sorteerbakken onvoldoende inzamelingen opleveren. Inzameling kan bijvoorbeeld wel slagen door te werken met een retoursysteem om de stroom backstage zuiver terug te krijgen.

Wegwerpbekers dienen selectief te worden ingezameld. Deze kunnen in de P+MD zak.

Evenementen georganiseerd door overheden

Voor de lokale besturen (provincies, provinciebedrijven, gemeenten, gemeentebedrijven en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden), de Vlaamse overheidsinstellingen en de Vlaamse agentschappen (Sport Vlaanderen, de Lijn ...) gelden specifieke regels. Met ‘gemeenten’ bedoelen we onder andere het gemeentehuis, de bibliotheek en de technische dienst. Onderwijsinstellingen, ziekenhuizen en zorgbedrijven vallen hier niet onder.

Deze overheden mogen vanaf 2020 voor hun eigen werking geen wegwerpbekers meer gebruiken. Dat betekent dat waterfonteintjes of koffieautomaten herbruikbare glazen of tassen moeten voorzien. Dranken in petflesjes of blik mogen niet meer aangeboden worden in cafetaria's, uitgebaat door de gemeente. Drankautomaten met petflesjes en blikjes mogen blijven bestaan, op voorwaarde dat er voldoende pmd-bakken geplaatst worden zodat een correcte sortering makkelijk mogelijk wordt.

Overheden mogen ook op evenementen geen wegwerpbekers, petflesjes of blikjes aanbieden aan bezoekers. Dranken kunnen wel nog aangekocht worden in petflessen, glazen wegwerpflessen of eventueel blik, maar de drank zelf moet aan de consument geserveerd worden in herbruikbare bekers. Achter de toog/backstage geldt een sorteerverplichting voor deze wegwerpartikelen. Glazen retourflessen of dranken van de tap (voor bieren of via een postmixsysteem ook voor water, frisdranken, wijn en cocktails) zorgen sowieso voor minder afval.

Vanaf 1 januari 2022 mogen overheden op hun evenementen ook geen voedingsmiddelen aanbieden in cateringmateriaal voor eenmalig gebruik. Het gaat hier om wegwerpborden, wegwerpbestek, wegwerpbekers (bv. voor soep, pasta), aluminiumfolie en wegwerprecipiënten (bv. voor hamburgers, slaatjes, frieten). Voorverpakte voedingswaren in wegwerpverpakking, zoals voor snoep, chocolade of chips, zijn wel nog toegelaten.